برای ثبت نام در سامانه مسکن مهر از طریق وب سایت https//tem.mrud.ir اقدام فرمایید. مراحل دریافت مسکن مهر به شرح زیر است.
الف- شرایط متقاضیان:
۱- متقاضی و افراد تحت تکفل ، فاقد زمین مسكونی یا واحد مسكونی (از ۱۳۸۴/۰۱/۰۱ به بعد) بوده و از تاریخ ۱۳۵۷/۱۱/۲۲ از هیچ یك از امكانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسكن شامل زمین، واحد مسكونی و یا تسهیلات یارانهای خرید و یا ساخت واحد مسكونی استفاده نكرده باشد. به عبارتی سبز بودن فرم ‹‹ج›› در استعلام از سامانه مربوطه (موضوع ماده یک آییننامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تأمین مسکن).
۲- متقاضی متأهل و یا سرپرست خانوار.
۳- زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل 35 سال سن
۴- دارای حداقل 5 سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا
• در شهرهای جدید سابقه سكونت حداقل 5 سال در شهر جدید مورد تقاضا و یا در شهر مادر ملاك است.
۵- نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و ...)
۶-توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن (مازاد بر تسهیلات بانكی)
۷- امکان سپردهگذاری حداقل سی درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانكی، در خصوص متقاضیان واجد شرایط بر اساس اعلام دستگاه یا نهاد مربوطه.
۸- توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی
ب- امکانات طرح
۱- تسهیلات وام بانکی به مبلغ 750 تا 1000 میلیون ریال با نرخ 18% با دوره مشارکت مدنی (ساخت) حداکثر دو ساله و بازپرداخت تسهیلات در قالب فروش اقساطی به مدت حداكثر 12 سال پرداخت می گردد.
۲- تأمین زمین در شهرهایی که امکان آن فراهم شده باشد، مطابق با مقررات و ضوابط توسط سازمان ملی زمین و مسکن و شركت عمران شهرهای جدید و بر اساس قوانین جاری عرضه می گردد.
ج - پایش و اطلاعرسانی
۱- متقاضی با ثبت نام نهایی و دریافت کد رهگیری میتواند وضعیت تمامی مراحل کار خود را از طریق سامانه طرح اقدام ملی به آدرس tem.mrud.ir پیگیری نماید.
۲- اطلاعات هویتی متقاضی و افراد تحت تکفل از طریق سامانه ثبت احوال کنترل میشود.
۳- بررسی عدم دریافت زمین، مسکن و تسهیلات یارانهای توسط متقاضی از طریق سامانه فرم «ج» وزارت راه و شهرسازی صورت می گیرد.
۴- بررسی سابقه مالكیت از طریق سیستم ثبت اسناد و سامانه تسهیلات شبكه بانكی صورت میپذیرد.
د - مدارک مورد نیاز:
در زمان ثبتنام به صورت فایل اسكن شده (در قالب jpg و حداکثر حجم 200 کیلوبایت)به شرح زیر:
۱- ارائه گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر(اجاره نامه معتبر، گواهی اشتغال به کار، گواهی تحصیلی فرزندان و....)
۲- ارائه اصل کارت ملی متقاضی و افراد تحت تکفل
۳- ارائه اصل شناسنامه متقاضی و همسر
۴- ارائه گواهی کفالت (سرپرستی) در صورت ضرورت
۵- ارائه اصل سند مالکیت برای متقاضیان دارای زمین
تذکر : مدارك فوق در زمان مراجعه به اداره كل یا دیگر نهادها و دستگاههای مربوطه به صورت فیزیكی ارائه میگردد.
متقاضیان می توانند از طریق کد رهگیری 10 رقمی و کد ملی از وضعیت پرونده خود با مراجعه به سامانه طرح اقدام ملی به آدرس tem.mrud.ir مطلع شوند.